Hoe de nieuwe Ahrefs Domeinclassificatie gebruiken
Domain Rating (of DR) is een van de meest prominente metrieken in Ahrefs die je kunt zien in bijna elk rapport dat we hebben.
Veel van onze klanten houden de schommelingen van de DR van hun websites bijna religieus bij en worden vaak erg nerveus als deze een paar punten daalt.
Wel, volgende week gaan we een nieuwe en verbeterde formule uitrollen van hoe we de Domain Rating berekenen.
Als gevolg hiervan zal de overgrote meerderheid van de sites die momenteel DR 30-50 hebben tot niets dalen (omdat ze het in feite niet verdienen om de “medium” DR te hebben die ze momenteel hebben).
En aangezien deze verandering bijna elke website in onze database zal beïnvloeden (sommige meer, andere minder), hebben we besloten om iedereen dit van te voren te laten weten om paniek te voorkomen. #ahrecalypse
Voor de rest is dit een perfecte kans om u verder te informeren over deze metriek en u te helpen deze dieper in uw marketingworkflows te integreren.
Introductie van de NIEUWE Ahrefs’ Domeinclassificatie (en hoe deze te gebruiken)
En, voordat we beginnen, is er een snel (en enigszins dom) ding dat ik moet verduidelijken:
De plotselinge daling in DR die op het punt staat te gebeuren, heeft geen enkel verband met hoe uw website scoort in Google. We veranderen alleen de manier waarop we deze metriek berekenen. Er is niets om je zorgen over te maken.
En nu naar de vragen en antwoorden:
Wat is Domein Rating (DR)?
Domain Rating is een eigen Ahrefs’ metric die de sterkte van het totale backlink profiel van een doelwebsite weergeeft (in termen van grootte en kwaliteit).
DR wordt gemeten op een logaritmische schaal van 0 tot 100, waarbij de laatste de sterkste is.
SIDENOTE. “Logaritmische schaal” betekent dat de kloof tussen DR 77-78 veel groter is dan die tussen DR 27-28. Met andere woorden, hoe hoger uw DR wordt, hoe uitdagender het zal zijn om deze met nog een paar punten te laten groeien.
Zijn Domain Rating en Ahrefs Rank met elkaar verbonden?
Ja. In feite zijn ze bijna hetzelfde.
Ahrefs Rank ordent alle websites in onze database door hun “ruwe” DR waarden. Dus je kunt denken aan AR als een veel meer granulaire DR.
Ik bedoel imgur.com, ted.com en hp.com hebben allemaal dezelfde DR van 91. Maar hun backlink profielen zijn duidelijk verschillend en er zou een sterkste en een zwakste onder hen moeten zijn, toch?
U kunt dat zien door te kijken naar hun Ahrefs Rank:
Ahrefs Rank 307 – imgur.com
Ahrefs Rank 308 – ted.com
Ahrefs Rank 309 – hp.com
Maar wat je niet kunt zien met Ahrefs Rank zijn de “gaten” tussen de backlink profielen van websites.
Ik bedoel het verschil tussen de backlink profielen van imgur.com en ted.com zou enorm veel groter kunnen zijn dan tussen ted.com en hp.com, maar je kunt dat niet zien met Ahrefs Rank. Het rangschikt hen slechts door de sterkte van hun backlink profielen, zonder u te tonen hoe ver zij eigenlijk van elkaar verwijderd zijn.
Hoe bereken je Domain Rating?
Om het eenvoudig te stellen, berekenen we de DR van een bepaalde website op de volgende manier:
Kijk naar hoeveel unieke domeinen minstens 1 dofollow link hebben naar de doelwebsite;
Houd rekening met de DR-waarden van die linken domeinen;
Houd rekening met het aantal unieke domeinen waarnaar elk van die websites linkt;
Pas wat wiskunde en codeermagie toe om “ruwe” DR-scores te berekenen;
Plot deze scores op een 0-100 schaal (die dynamisch van aard is en zal “rekken” in de tijd)
Maar de bovenstaande informatie is misschien totaal betekenisloos voor u. Dus laten we het in een veel meer bruikbare manier herformuleren:
De tweede, derde en volgende links van dezelfde website zullen de DR van een doelwebsite niet verbeteren;
Hoe meer unieke websites een site linkt, hoe minder “DR sap” het zal overbrengen naar elk van hen;
Als de website alleen naar u linkt via nofollow links, zal dit uw DR niet verhogen;
Als de website waarnaar gelinkt wordt meer backlinks krijgt en hun DR toeneemt, zal dat een positief effect hebben op de DR van elke website waarnaar gelinkt wordt (met dofollow links).
Al deze uitleg is uiteraard vereenvoudigd, maar hopelijk geeft het je een vrij duidelijk inzicht in hoe DR wordt berekend en wat het voor jou betekent.
Laat me ook twee van de meest populaire vragen met u delen die we krijgen over DR:
V1: “Ik ben geen van mijn backlinks kwijt. Waarom is mijn DR dan gedaald?”
A1: “Dat komt omdat andere sites veel backlinks hebben gekregen. Zie het zo: als een DR-100 website meer backlinks krijgt, kunnen we hem niet DR-101 maken. Dus in plaats daarvan duwen we alle andere websites naar beneden met 1. Dat is een zeer ruwe uitleg van waarom je een daling in je DR zou kunnen zien terwijl er geen backlinks verloren zijn gegaan.”
V2: “Mijn concurrent heeft geen links van sites met een hoge DR, dus waarom is hun DR hoger dan de mijne?”
A2: “Als een website met een hoge DR naar duizenden andere sites linkt, waarderen we hun links minder. Maar als een website met een lage DR maar naar een paar sites linkt, beschouwen we deze links als zeer krachtig. Uw Domain Rating is niet alleen gebaseerd op het aantal hoge-DR sites die naar u linken. Het houdt ook rekening met hoeveel andere websites deze hoge-DR sites naar u linken.”
Kunt u mij helpen om de verschillende DR-scores te begrijpen?
Het is goed om te weten wat Domain Rating betekent en hoe het wordt berekend. Maar het wordt nog bruikbaarder als u op zijn minst enkele gemiddelde statistieken kent van de websites in verschillende DR “buckets”.
Laten we eerst alle websites in de database van Ahrefs uitzetten volgens hun DR, zodat u een idee krijgt van het concurrentieniveau in elke DR bucket:
En hier is dat uitgezet op een logaritmische schaal (wat u zou moeten helpen om meer zin te krijgen in de DR-reeksen):
Hier zijn ook enkele numerieke waarden:
DR 0-5: 146.455.043 domeinen
DR 6-10: 10.322.431 domeinen
DR 11-15: 5.171.577 domeinen
DR 16-20: 3.085.066 domeinen
DR 21-25: 2.499.437 domeinen
DR 26-30: 2.493.952 domeinen
DR 31-35: 1.377.630 domeinen
DR 36-40: 861.493 domeinen
DR 41-45: 494.599 domeinen
DR 46-50: 313.324 domeinen
DR 51-55: 268.988 domeinen
DR 56-60: 152.985 domeinen
DR 61-65: 93.021 domeinen
DR 66-70: 64.713 domeinen
DR 71-75: 64.898 domeinen
DR 76-80: 21.209 domeinen
DR 81-85: 7.368 domeinen
DR 86-90: 3.175 domeinen
DR 91-95: 967 domeinen
DR 96-100: 22 domeinen
Een andere populaire vraag die ik vaak gesteld zie worden is deze:
Hoeveel verwijzende domeinen heb ik nodig om DR XX te bereiken ?
Zoals ik net al zei, DR wordt niet alleen berekend op basis van het aantal verwijzende websites (zie de bovenstaande sectie). Maar als je een referentiepunt nodig hebt, hier zijn de gemiddelde aantallen van ref.domeinen per website in elke DR bucket:
DR 0-5: 1d.ref.domeinen
DR 6-10: 30 d.ref.domeinen
DR 11-15: 44 d.ref.domeinen
DR 16-20: 57 d.ref.domeinen
DR 21-25: 85 d.ref.domeinen
DR 26-30: 137 d.ref.domeinen
DR 31-35: 547 d.ref.domains
DR 36-40: 314 d.ref.domeinen
DR 41-45: 263 d.ref.domeinen
DR 46-50: 352 d.ref.domeinen
DR 51-55: 444 d.ref.domeinen
DR 56-60: 708 d.ref.domeinen
DR 61-65: 956 d.ref.domeinen
DR 66-70: 1.374 d.ref.domeinen
DR 71-75: 2.789 d.ref.domeinen
DR 76-80: 6.761 d.ref.domeinen
DR 81-85: 16.425 d.ref.domeinen
DR 86-90: 36.811 d.ref.domeinen
DR 91-95: 637.650 d.ref.domeinen
DR 96-100: 8.891.919 d.ref.domeinen
Ik moet nogmaals benadrukken dat deze getallen slechts ruwe schattingen zijn. Vraag ons support team alstublieft niet waarom u 444 ref.domains heeft bereikt en uw DR nog steeds 48 is.
Welk DR bereik wordt beschouwd als “slecht” of “spammy”?
Er is veel onzekerheid en gemengde meningen in de SEO ruimte over het onderwerp “slechte links.”
Sommigen zeggen dat “real-time Penguin” u niet langer zal bestraffen voor het hebben van een hoop “twijfelachtige” links (het zal ze gewoon negeren). Anderen zeggen dat je je backlink profiel goed in de gaten moet houden en elke link die er verdacht uitziet moet disavowen.
Ahrefs is geen SEO bureau en we hebben geen hands-on ervaring met spammy link building en terugvorderingen. Dus we kunnen niet echt commentaar geven op wat het juiste is om te doen.
Maar hier zijn enkele populaire vragen met betrekking tot “slechte links” die we graag zullen behandelen:
Moet ik moeite doen om links te krijgen van websites onder DR30?
Moet ik links van websites met een lagere DR20 disavowen?
In welke DR range vallen SPAM sites?
En het antwoord is…
Domain Rating is NIET een maatstaf voor de kwaliteit en legitimiteit van een website. U kunt niet vertrouwen op deze enkele metriek alleen in het bepalen of een website spammy is of niet.
Ik bedoel, als ik een gloednieuwe website begin en er een paar links naar bouw, kan het in Ahrefs verschijnen als DR3. Betekent dat dat mijn website super spammy is en dat je hem koste wat kost moet vermijden?
Natuurlijk niet! Het is gewoon gloednieuw en heeft nog niet genoeg backlinks gekregen om een hoge DR score te rechtvaardigen.
Als je echter ziet dat een website een heleboel verwijzende domeinen heeft, maar de DR is laag – dat is een indicatie dat al hun verwijzende domeinen erg zwak zijn en niet genoeg autoriteit doorgeven.
Je zou deze backlinks handmatig kunnen onderzoeken om te zien of ze natuurlijk of spammy zijn. Doorzoek ze en stel jezelf de volgende vragen:
Wat is de kwaliteit van de linkpagina?
Ziet deze link er natuurlijk of “kunstmatig” uit?
Hoe groot is de kans dat bezoekers op deze link klikken? (Waar bevindt deze zich?)
Hoeveel andere uitgaande links staan er op die pagina?
Ziet de ankertekst er manipulatief uit?
Enz.
Brengt u DR over naar een subdomein?
Laten we eens kijken naar de DR scores van wordpress.org en zijn subdomein codex.wordpress.org – beide tonen DR98.
Maar wordpress.com en discover.wordpress.com hebben respectievelijk DR98 en DR73.
Waarom is dat?
Wel, we hebben een aantal zogenaamde “service root domains” waarvan we denken dat ze hun DR waarde niet moeten doorgeven aan hun subdomeinen.
Dit zijn de sites waar iedereen een subdomein kan starten en daar wat inhoud op kan zetten. En omdat de resulterende “sub-sites” aan verschillende (willekeurige) mensen toebehoren en totaal verschillende inhoud en doeleinden hebben, kunnen ze niet als bij toverslag de hoge DR van hun moederwebsite erven.
WordPress.com is één van deze sites, terwijl WordPress.org dat niet is.
Hier zijn nog een paar voorbeelden van “service root domains”:
wordpress.com
typepad.com
squarespace.com
blogspot.com
tumblr.com
webs.com
hubpages.com
wikispaces.com
Een van de meest opvallende verschillen tussen Ahrefs DR en Moz DA (afgezien van Ahrefs’ veel grotere en vaker bijgewerkte backlink-index) is dat zij de subdomeinen van de bovengenoemde sites niet behandelen zoals wij dat doen.
Gebruikt Ahrefs Domein Rating om prioriteit te geven aan het crawlen van het web?
Ja, Domain Rating is een van de factoren die we voeden aan onze eigen crawler. Het helpt ons beslissen hoeveel pagina’s van een bepaalde website we willen crawlen (hoe “diep” we willen gaan).
Dus voor een DR10 website crawlen we ~1000 URL’s en voor een DR60 website gaan we verder dan ~10M URL’s (de getallen zijn willekeurig en alleen bedoeld om het concept te illustreren).
Het web is geen nette, gestructureerde of logische plaats. Het is donker en smerig. Er zijn tonnen lelijke websites die miljoenen pagina’s genereren, sommige per ongeluk en andere opzettelijk. En met dit soort heuristiek hoeven we geen middelen te verspillen aan het crawlen van al die troep.
Ik wed dat je je nu afvraagt of Google iets dergelijks heeft geïmplementeerd in hun eigen webcrawler.
We denken dat het wel eens waar zou kunnen zijn. Maar laten we niet vergeten dat Google enorme middelen heeft, dus ze kunnen hun heuristiek zo ver loslaten als ze willen.
via SearchEngineJournal
Zelfs bij Ahrefs is deze DR-heuristiek alleen van toepassing op spamsites, enorme e-commerce websites, grote forums en wiki-sites. Voor de overgrote meerderheid van websites kennen we een veel groter budget toe dan hun aantal “goede” pagina’s.
Gebruikt Google iets als Domain Rating in hun algoritme?
Als we naar officiële verklaringen verwijzen, heeft Google’s John Mueller verklaard dat Google geen “website autoriteit score” heeft.
We hebben niet zoiets als een website autoriteit score.
Ze hebben de SEO-gemeenschap consequent voorgelicht dat ze scores berekenen voor echte pagina’s, niet voor hele domeinen (vandaar PageRank).
Maar voorafgaand aan die verklaring, zei John Mueller iets anders:
Er zijn echter een aantal dingen waarbij we wel naar een website als geheel kijken.
Dus is dit een “ja” of is dit een “nee”?
Nou, hier bij Ahrefs hebben we een vaste overtuiging dat “website autoriteit” niet bestaat als een geïsoleerde ranking factor.
Laat me uitleggen, wat dat betekent:
Als u een weespagina maakt (die geen interne links heeft) op een hoog-DR domein, zal deze niet op magische wijze ranken in Google alleen maar omdat het op een hoog-DR domein staat.
Maar als je genoeg interne links naar deze pagina plaatst vanaf andere pagina’s van deze hoge-DR website, zou het heel goed kunnen dat de pagina hoger in de rankings komt.
In feite heeft Kyle Roof (mede-oprichter en Lead SEO bij hvseo.co) precies dit experiment uitgevoerd. Hij creëerde een aantal orphan pages op domeinen met verschillende DR scores. En hij zag geen enkel effect dat een ruwe DR score zou hebben op de ranking positie van een weespagina.
Dus we hebben wel enig bewijs dat DR niet helpt als het geïsoleerd wordt bestudeerd.
Maar hoe komt het dan dat websites met een hoge DR-score vaak hoger scoren dan websites met een lage DR-score in de zoekresultaten? Dat komt omdat de pagina’s op websites met een hoge DR vaak veel autoriteit hebben, dankzij interne links. U kunt gemakkelijk hoger ranken dan hoge-DR websites als u de autoriteit van uw eigen pagina verhoogt via backlinks en interne links.
Spreken van interne links …
We deden wat onderzoek hier bij Ahrefs om te zien hoe interne links correleren met de positie van een pagina in de zoekresultaten.
We wilden weten hoeveel % van de pagina’s op elke positie in de top 10:
…een interne link had vanaf de homepage van hun website;
…een interne link hadden van een van de “10 meest gelinkte” pagina’s van hun website.
En, zoals u waarschijnlijk kunt zien in de bovenstaande grafiek, hebben de best gerangschikte pagina’s de neiging om meer interne links te hebben van “gezaghebbende” pagina’s van hun website dan de pagina’s die eronder staan.
Zoals bij elke studie van die aard, moet ik benadrukken dat correlatie geen oorzakelijk verband is, dus je kunt dit niet behandelen als bewijs dat interne links een factor in de ranking zijn.
Maar in elk geval is het leuk om te zien dat de gegevens goed overeenkomen met ons buikgevoel.
En om deze sectie af te sluiten, laat me een andere populaire vraag beantwoorden:
Kan een website met een lage domein autoriteit een website met een hoge domein autoriteit verslaan?
Ja!
Maar alleen als:
…je meer kwalitatieve backlinks naar je pagina bouwt dan de pagina op een website met een hoge DDR heeft;
…u meer interne links naar uw pagina bouwt dan de pagina op een website met een hoge DR heeft;
…uw inhoud is relevanter en voldoet veel beter aan de intentie van de zoeker dan de pagina op een website met een hoog DTR.
Meer vragen over Domain Rating?
Zoals je waarschijnlijk wel kunt zien, is deze post bijna volledig gebaseerd op de vragen die ons vaak gesteld worden. En ik denk dat ik alle vragen die ik had in mijn aantekeningen heb behandeld.
Maar als er nog iets is dat u niet helemaal begrijpt over DR, stel uw vraag dan in de commentaren en ik zal u graag verder helpen.