Hoe je website autoriteit verhogen
Hoe je website-autoriteit te verhogen (Domein Waardering)
Als u hoger in Google wilt komen en meer organisch verkeer naar uw website wilt, heeft u misschien gelezen dat het verhogen van uw website autoriteit de oplossing is.
Echter, de waarheid is dat, hoewel het verhogen van de website autoriteit nooit een slechte zaak is, het verhogen van de score zelf niet je primaire focus zal zijn.
In plaats daarvan moet u zich richten op wat de score doet stijgen: dat zijn backlinks van hoge kwaliteit van gezaghebbende websites.
In dit artikel leert u:
Wat website autoriteit (Domain Rating) is
Hoe het wordt berekend
Hoe je je Domain Rating kunt verhogen (op de juiste manier)
Wat is website autoriteit? (Domein Waardering)
Website autoriteit is een metriek van SEO tool providers. Het meet de relatieve sterkte van het backlink profiel van een site in vergelijking met elke andere site in hun index.
Vrijwel elke grote SEO-tool heeft deze metriek, maar de naam en de manier waarop het wordt berekend verschilt in elk van hen.
Bij Ahrefs, onze website autoriteit metriek is Domain Rating (DR).
Net als de meeste andere website autoriteit metrieken, het loopt op een schaal van 0-100.
SIDENOTE. U kunt de autoriteit van uw domein controleren door het in te pluggen in onze gratis website autoriteit checker.
Nu, het is essentieel om te begrijpen dat de schaal voor Domain Rating logaritmisch is. Dat betekent dat het veel uitdagender is om van DR 69-70 te gaan dan 9-10.
Een goede manier om dit te visualiseren is te denken aan rankings in een video game.
Misschien begin je als “Scout” en kost het je een paar uur om je “Ranger”-badge te halen. Maar naar het volgende niveau springen kan maanden duren, en alleen echt toegewijde spelers zullen ooit de “Epic”-status bereiken.
De logaritmische schaal betekent ook dat een DR 20 site meer dan twee keer zo ‘gezaghebbend’ is als een DR 10 site.
Hoe wordt Domain Rating (autoriteit) berekend?
Voordat u probeert de autoriteit van uw website te verhogen, moet u eerst weten hoe de Domain Rating wordt berekend.
Laten we eens kijken naar de drie belangrijkste factoren die de Domain Rating beïnvloeden.
Het aantal websites dat naar u linkt
De DR score van de verwijzende domeinen
Het aantal sites waarnaar elk verwijzend domein linkt
1. Het aantal websites dat naar u linkt
In Ahrefs hebben we een metric genaamd verwijzende domeinen. Dit is het aantal websites dat naar een pagina of website linkt.
Je ziet dit voor elke site die je analyseert in Site Explorer.
1 verwijzende domeinen
Sommige mensen denken dat hoe hoger dit aantal, hoe hoger je Domain Rating. Maar zo simpel is het niet, omdat we alleen rekening houden met ‘gevolgde’ links in onze DR berekeningen. Links met UGC, gesponsord, en nofollow attributen zullen de DR niet verbeteren.
Ook opeenvolgende links van dezelfde website zullen de DR van een site niet verbeteren, omdat we verwijzende domeinen tellen en niet backlinks.
2. De DR score van verwijzende domeinen
Iedereen kan duizenden links krijgen van een heleboel sites van lage kwaliteit. Daarom houden we bij het berekenen van DR ook rekening met de DR-score van de linkende site.
Dit betekent dat backlinks van websites met een hoge DR-score uw Domain Rating meer verhogen dan die met een lage DR-score.
Dat is een interessant punt om te weten. Het betekent dat als de DR van een linkende website stijgt, de jouwe dat ook kan doen.
Bijvoorbeeld, als je vandaag een link bouwt vanaf een DR 15 website, en de eigenaar van die website werkt hard aan het opbouwen van autoriteit en links na verloop van tijd, dan kan diezelfde link binnen een jaar vanaf een DR 40 website komen. Dus zelfs als je alleen maar die ene link bouwt, zal je DR score waarschijnlijk toenemen na verloop van tijd.
De conclusie is dus dat het loont om links te bouwen van sites met potentieel, zelfs als hun DR-score op dat moment vrij laag is.
Hoe kun je ‘potentieel’ beoordelen?
Ten eerste, controleer hun inhoud. Als ze materiaal van hoge kwaliteit publiceren, is de kans groter dat ze na verloop van tijd vanzelf links van hoge kwaliteit zullen aantrekken.
Ten tweede, controleer hun linkgroei in Ahrefs’ Site Explorer. Als er een langzame en gestage opwaartse helling is in de verwijzende domeinen grafiek, is de kans groot dat de dingen in die richting zullen blijven gaan en dat hun DR zal groeien na verloop van tijd.
3. Het aantal sites waarnaar elk verwijzend domein linkt
Stel dat je twee ‘gevolgde’ links bouwt: één van The Guardian en één van IMDB. Beide sites hebben identieke DR-scores, maar welke link zou uw Domain Rating het meest doen stijgen?
Antwoord: Dat hangt af van het aantal sites waar ze elk naar linken met ten minste één gevolgde link. Hoe meer unieke websites een site linkt, hoe minder zogenaamde “DR equity” het kan doorgeven.
Laten we dus het rapport Gekoppelde domeinen voor elke site controleren en alleen filteren op ‘gevolgde’ links.
3 voogd gelinkte domeinen
4 imdb gelinkte domeinen
Het lijkt erop dat The Guardian naar ongeveer 50x meer sites linkt dan IMDB (272.218 vs. 5.256). Daarom zou de link van IMDB je Domain Rating meer verhogen dan die van The Guardian.
Laten we eens kijken hoe groot het verschil kan zijn voor DR.
Deze website heeft één verwijzend domein, en dat is IMDB. De DR score is 34.
5 one rd imdb
Deze website heeft ook één verwijzend domein, maar deze keer is het The Guardian. De DR score is 1.5.
6 one rd guardian
Het is belangrijk op te merken dat dit niet betekent dat alle links van IMDB meer ‘gezaghebbend’ zijn dan links van The Guardian. Er zijn een heleboel factoren die bijdragen aan een goede backlink.
Hoe kunt u uw Domain Rating verhogen
Bouw meer ‘gevolgde’ links naar je site en je Domain Rating zal stijgen. Zo simpel is het. Houd er wel rekening mee dat als de site waar u een link van krijgt zelf een lage DR score heeft, of naar veel websites linkt, de toename in Domain Rating te verwaarlozen kan zijn.
Het is ook belangrijk op te merken dat het bouwen van links naar willekeurige pagina’s niet altijd zal helpen bij het verhogen van uw rankings of organisch verkeer. Aangezien dat bijna zeker je einddoel is, zou je je moeten concentreren op het bouwen van links direct naar de pagina’s die je wilt laten ranken in Google. Dat zal een grotere impact hebben op organisch verkeer en rankings dan simpelweg “DR verhogen”.
We weten dit omdat we het bestudeerd hebben. Het aantal verwijzende domeinen naar een pagina correleert nauwer met organisch verkeer dan de DR van de rangschikkende website.
Dat gezegd hebbende, is het niet altijd gemakkelijk om links te maken naar de pagina die je in Google wilt laten ranken.
Het is bijvoorbeeld moeilijk voor een drukkerij om mensen een link te laten plaatsen naar een pagina waar visitekaartjes worden verkocht, omdat er weinig stimulans is om dat te doen. Dus, als je het moeilijk hebt…
Hier is hoe u indirect uw website (domein) autoriteit kunt verhogen op een ‘zinvolle’ manier:
Creëer content waar mensen naar willen linken
Pitch relevante en gezaghebbende websites
Gebruik interne linking om de ‘autoriteit’ van belangrijke pagina’s te verbeteren
1. Creëer content waar mensen naar willen linken
Dat betekent iets met deze drie kenmerken:
Niet-commercieel
Mensen zijn eerder geneigd te linken naar pagina’s die niet alleen maar bedoeld zijn om geld te verdienen. Daarom is het zo moeilijk om links te krijgen naar verkooppagina’s en affiliate reviews.
Nuttig
Er zijn twee manieren om iets nuttigs te maken.
De eerste is om iets te maken met nut. Denk aan blog posts, calculators, en gratis tools. Onze gratis backlink checker is hier een goed voorbeeld van. Het heeft backlinks aangetrokken van 1.850+ verwijzende domeinen.
7 gratis backlink checker verwijzende domeinen
De tweede is om iets te maken met citeerbaarheid. Denk aan statistieken, studies en unieke ideeën waar bloggers en journalisten naar zullen verwijzen wanneer ze een punt maken.
Onze studie die toont hoe lang het duurt om te ranken in Google is een goed voorbeeld, en heeft backlinks aangetrokken van 880+ verwijzende domeinen.
8 ranking in google studie verwijzende domeinen
Heeft een geschiedenis van het krijgen van links
Installeer de SEO toolbar van Ahrefs, zoek in Google naar het onderwerp van je content-idee en kijk vervolgens naar het aantal verwijzende domeinen naar de top-ranking pagina’s.
9 pagina rds rente calculator
Als ze een behoorlijk aantal links hebben, dan is dat een teken van een link-waardig onderwerp. Waarom? Omdat je kunt zien dat pagina’s over het onderwerp een geschiedenis hebben van het aantrekken van links.
Dat gezegd hebbende, zorg ervoor dat je onderwerpen vermijdt die over hun houdbaarheidsdatum heen zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de top-ranking resultaten voor “de jurk illusie”:
10 pagina’s rds the dress illusion
Er zijn inderdaad veel websites die naar deze pagina’s linken, maar dat komt omdat het een citeerbaar onderwerp was voor een korte periode in 2015 toen de foto viral ging. Als deze berichten vandaag zouden worden gepubliceerd, zouden ze moeilijk zijn om links naar op te bouwen.
MOEITE OM EEN WINNEND ONDERWERP TE VINDEN?
Ga naar de Trefwoorden Verkenner, zoek naar een trefwoord, en bekijk dan het “Alle trefwoorden” rapport. Je zou tonnen van potentiële trefwoord ideeën moeten zien gebaseerd op het zaad.
12 topical trefwoord onderzoek
Vanaf hier, voeg woorden als wie, wat, wanneer, waarom, hoe, gids, tool, rekenmachine, statistieken, statistieken, en studie toe aan de “Include” filter als een door komma’s gescheiden lijst, schakel dan “Elk woord” in.
include filter ke
Dit filtert effectief op onderwerpen met een hoog nut of citeerbaarheid.
Tenslotte, filter voor trefwoorden met een hoge Keyword Difficulty (KD) score, zeg 40+, om onderwerpen te vinden met een geschiedenis van het krijgen van links. De logica hier is dat omdat Keyword Difficulty is gebaseerd op het gemiddelde aantal domeinen die linken naar de top-ranking resultaten, de pagina’s die ranken voor hoge KD trefwoorden zullen veel backlinks hebben.
13 hoge kd trefwoorden
Zoek naar een relevant en de moeite waard onderwerp in de resultaten, maak dan uw inhoud in lijn met de zoekintentie.
2. Pitch gezaghebbende en relevante websites
Inhoud hebben waar mensen naar willen linken is geweldig, maar niemand kan linken naar inhoud waarvan ze niet weten dat die bestaat.
Dat is waarom je ze moet bereiken en ze erover vertellen.
Er zijn talloze manieren om relevante mensen te vinden om contact mee op te nemen, dus hier zijn drie groepen die u kunt overwegen om mee te beginnen:
Mensen die in je artikel voorkomen
Mensen die artikelen hebben geschreven over soortgelijke onderwerpen
Mensen die hebben gelinkt naar artikelen over soortgelijke onderwerpen
Lees meer over hoe je deze mensen kunt vinden en aanspreken in onze gids voor bloggercontacten.
3. Gebruik interne links om de ‘autoriteit’ van belangrijke pagina’s te verbeteren
Blijf het bovenstaande proces doorlopen om de autoriteit van je website voortdurend te verhogen en SEO te verbeteren. Je kunt dan de Middleman Methode gebruiken om een deel van die ‘autoriteit’ te sturen naar de pagina’s die je wilt laten ranken.
Laatste gedachten
Het verbeteren van je website-autoriteit moet nooit je hoofddoel zijn. Richt je in plaats daarvan op het bouwen van links van hoge kwaliteit van relevante en gezaghebbende websites naar de pagina’s die je wilt laten ranken. Je Domain Rating zal stijgen als een natuurlijk bijproduct van dit proces.
Dat gezegd hebbende, links zijn niet de enige Google ranking factor. Als het je echte doel is om hoger in Google te komen, volg dan onze 6-stappen gids.
Of, als u nog niet op de eerste pagina staat, lees onze interactieve gids voor eerste-pagina rankings.