Google linkbuilding
Google linkbuilding is wellicht het lelijke eendje op SEO gebied. Maar je hebt het nodig. Zonder Google Google linkbuilding kan je onmogelijk boven je concurrentie komen in zoekmachines.
Wat is Google linkbuilding?
Google linkbuilding is de praktijk van het bouwen van een-weg hyperlinks (ook bekend als “backlinks”) naar een website met als doel het verbeteren van zoekmachine zichtbaarheid. Veel voorkomende link building strategieën zijn content marketing, het bouwen van nuttige tools, e-mail outreach, gebroken link building en public relations.
Waarom zijn links zo belangrijk?
Om dat te begrijpen, moet je in je Delorean springen en teruggaan naar de pre-Google dagen van het internet.
In die tijd waren zoekmachines zoals Yahoo! en Alta Vista de dominante spelers. En zij rangschikten hun zoekresultaten 100% op basis van de inhoud van een webpagina.
Enter: Google.
Hun nu beroemde PageRank Algoritme veranderde het spel. In plaats van alleen de inhoud van een pagina te analyseren, keek Google naar het aantal mensen dat naar die pagina linkte.
Google Pagerank-algoritme
En ze hadden gelijk. Bijna 20 jaar later zijn links nog steeds de beste manier om de kwaliteit van een webpagina te bepalen. Dat is waarom backlinks nog steeds Google’s belangrijkste ranking signaal zijn.
Dankzij updates zoals Google Penguin richt Google zich nu echter op de kwaliteit van links (en niet alleen op de hoeveelheid links). En net dat is waar wij voor zorgen
Je vraagt je misschien af:
Wat is een link van hoge kwaliteit, precies? En hoe bouw ik ze?
Hoe vind je hoge kwaliteit links
Voordat we in de stap-voor-stap Google linkbuilding strategieën duiken, is het belangrijk om te weten wat een goede (of slechte) link maakt.
Op die manier kunt u zich richten op het bouwen van links die daadwerkelijk uw Google rankings zullen verbeteren.
Met dat, hier is hoe je links kunt identificeren die echt de moeite waard zijn om te bouwen:
Autoriteit van de pagina
Is de pagina die naar jou linkt een PageRank krachtpatser? Zo ja, dan zal die link een GROTE impact hebben op je rankings.
In feite, na jaren van testen, heb ik ontdekt dat de autoriteit van de pagina die naar u linkt meer uitmaakt dan enige andere factor.
Dat komt omdat links van gezaghebbende pagina’s meer autoriteit (ook wel bekend als PageRank) doorgeven aan je site.
Effect van pagina’s met een hoge autoriteit
(Opmerking: Hoewel Google linkbuilding PageRank informatie niet openbaar maakt, gebruiken ze het nog steeds als de basis van hun algoritme).
U kunt gemakkelijk een proxy-indicator van PageRank (“PageRating”) controleren met Ahrefs.
Klik gewoon een URL in Ahrefs en controleer de “URLRating”:
Autoriteit van de site
De kwaliteit van een link wordt ook bepaald door de autoriteit van de site van een domein.
In het algemeen zal een link van een site zoals NYTimes.com een VEEL grotere impact hebben dan een link van een blogger zonder naam.
Hoewel deze links zijn moeilijk te krijgen, ze zijn zeker de moeite waard.
Nogmaals, Ahrefs komt hier van pas. Voer een URL van de site in de tool in en bekijk de “DomainRating” van de site.
Relevantie van de site
Als het op links aankomt, is de autoriteit van een site belangrijk.
Maar de relevantie van die site is ook belangrijk.
Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een website hebt over het Paleo Dieet.
En je krijgt een link van een gezaghebbende site… over eenwielers. Zal die link nog steeds tellen?
Volgens een interview van een ex-Googler, niet echt.
Volgens die Google ingenieur:
“Via Google linkbuilding een link krijgen van een pagina met een hoge PageRank was vroeger altijd waardevol, tegenwoordig gaat het meer om de relevantie van het thema van de site ten opzichte van de jouwe, relevantie is de nieuwe PageRank.”
In het algemeen wil je links krijgen van sites met autoriteit…specifiek, sites met autoriteit die nauw gerelateerd zijn aan jouw site.
Positie van de link op de pagina
Is uw link ingebed in een stuk inhoud?
Of is het begraven in de voettekst van een pagina?
Het blijkt dat de positie van je link op een pagina belangrijk is.
Meer specifiek, links weggestopt in voetteksten en zijbalken zijn lang niet zo veel waard als links die midden in de inhoud van een pagina staan.
Waar het op neerkomt? U wilt dat uw links verschijnen binnen de hoofdtekst van een webpagina.
Is de link redactioneel geplaatst?
Ongeacht waar uw link op een pagina staat, moet u zich afvragen:
“Is deze link redactioneel geplaatst?”.
Met andere woorden, heeft iemand naar jou gelinkt omdat ze jouw site geweldig vonden? Als dat zo is, dan is dat een redactionele link.
Of heb je een profiel aangemaakt op een willekeurige site en daar een link gedropt? Dat is geen redactionele link.
Zoals je zou verwachten, hecht Google VEEL meer waarde aan redactioneel geplaatste links.
Zegt uw Google:
“…het creëren van links op een pagina die niet redactioneel zijn geplaatst of waarvoor de eigenaar van de site niet instaat, ook wel onnatuurlijke links genoemd, kan worden beschouwd als een schending van onze richtlijnen.”
Link Ankertekst
Ankertekst is het aanklikbare tekstgedeelte van een link.
Zoals blijkt, gebruikt Google ankertekst als een ranking signaal.
Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een link naar je site krijgt met ankertekst: “paleo desserts”.
Ankerlinks
Google ziet die anchor-tekst en zegt: “Hmmm. Die site gebruikte de anchor-tekst: “paleo toetjes”. De pagina waar ze naar linken moet gaan over “paleo desserts”.
Natuurlijk, zoals alles in SEO, is keyword-rijke anchor tekst misbruikt. Vandaag de dag wordt het bouwen van veel exacte-match ankertekst links als spam beschouwd.
Hier is een voorbeeld van waar ik het over heb:
keyword-rich-anchor-text
Kortom, ik raad het niet aan om links te maken met een anchor-tekst die rijk is aan sleutelwoorden. Maar als je een link krijgt met je trefwoord in de ankertekst, is het tijd om te vieren.
Link Co-Occurrences
Co-Occurrences zijn de woorden en zinnen die verschijnen rond uw link.
Google gebruikt co-Occurrences waarschijnlijk als “baby ankertekst”.
Link Co-Occurrences
Dit is logisch als je erover nadenkt:
Wilt u meer weten over de impact van Google linkbuilding, Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.