Linkbuilding die werkt
Linkbuilding die werkt is niet eenvoudig te vinden maar het kan. Als u een website in 2021 op Google wilt laten ranken, kunt u niet voorbijgaan aan het belang van linkbuilding en de noodzaak om een solide strategie op te zetten waarmee u links van hoge kwaliteit kunt verdienen. In feite, links blijven een van de top drie belangrijkste ranking factoren die er zijn.
Wij merken het dagelijks als linkbuilding goed wordt gedaan dan werkt het en zal je website een flinke boost in Google krijgen, Linkbuilding die werkt maar op de juiste manier!
Linkbuilding die werkt via een sterk team
Of u nu een totale SEO-beginner bent en voor het eerst leert hoe u links kunt bouwen of het al jaren doet en gewoon nieuwe tactieken wilt vinden die nog steeds werken, er zijn letterlijk tientallen benaderingen die u kunt nemen.
Wij plaatsen dagelijks backlinks voor onze klanten uit Vlaanderen en Nederland. Deze backlinks komen op zeer relevante websites met een hoge DA, DR en TF waarde, zodat onze link building diensten zijn succesvol met Google. Het eindresultaat is hogere trefwoord rankings voor uw website, het verhogen van de zichtbaarheid en klikken omdat weinig mensen ooit doorklikken zoekresultaten op een maar de eerste pagina van de SERPs.
Linkbuilding Bestellen
Wat is Link Building?
Linkbuilding die werkt leert u hoe u links kunt bouwen met strategieën en tactieken die nog steeds effectief zijn en die u zullen helpen om die topposities te verdienen, maar ook met degene die u tijd en middelen zullen zien verspillen en die mogelijk een negatieve impact op uw organische zichtbaarheid kunnen hebben.
We zullen quick win tactieken delen met diegenen die wat meer tijd en planning nodig hebben, maar die u echt kunnen helpen om die ‘niet te kopen’ links te krijgen.
Wat is Link Building?
Linkbuilding die werkt is een belangrijk onderdeel van elke succesvolle SEO-strategie die inhoudt dat andere websites een link naar de uwe plaatsen – een eenvoudige hyperlink van de ene site naar de andere. Het is ook overeengekomen door velen dat het een van de moeilijkste onderdelen van de ranking van een website, terwijl een van de meest lonende als je het goed.
Niet bekend met hoe links werken?
Wanneer website A linkt naar website B, is dat een sterke aanwijzing voor Google’s algoritme dat het verdient om hoger te scoren voor relevante trefwoorden, en je hoort deze links inbound links, backlinks, externe links, of, heel simpel, gewoon links noemen.
Je kunt links van andere websites zien als stemmen. Hoe meer links van hoge kwaliteit naar uw website verwijzen (en deel uitmaken van uw backlink profiel), hoe hoger u zou moeten scoren in Google, en dus hoe meer organisch verkeer u zou moeten ontvangen.
Echter, links zijn niet allemaal gelijk geschapen, en sommige kunnen er zelfs voor zorgen dat uw website minder zichtbaar wordt, iets wat we zo meteen zullen behandelen.
Er zijn veel verschillende tactieken die u kunt gebruiken om links te bouwen, sommige gemakkelijker uit te voeren dan anderen, en weten waar te beginnen kan soms moeilijk zijn, vooral als je je bewust bent dat sommige meer kwaad dan goed kunnen doen.
Waarom is Link Building Belangrijk Voor SEO?
Linkbuilding die werkt kost tijd en moeite. Dat is een feit waar je niet omheen kunt.
Het is ook moeilijk om het goed te doen, wat betekent dat degenen die met succes tactieken kunnen uitvoeren om betere links te bouwen dan hun concurrenten, doorgaans een aanzienlijke groei in organisch verkeer en omzet zien.
En dat is waarom je moet begrijpen waarom links zo belangrijk zijn en een aanzienlijk deel van de middelen van je SEO-campagnes zouden moeten uitmaken.
We zijn diep ingegaan op het belang van linkbuilding voor SEO in onze voor backlinks, die u moet bekijken voor een gedetailleerde inleiding tot het wat en het waarom achter deze belangrijke pijler van elke succesvolle campagne.
Echter, de belangrijkste redenen waarom je ervoor moet zorgen dat je een sterke focus legt op linkbuilding als een SEO zijn:
U zult hoger ranken op Google en andere zoekmachines.
Google zal nieuwe pagina’s op uw site sneller vinden.
U zult genieten van een verhoogde geloofwaardigheid en betrouwbaarheid als een bedrijf.
U kunt profiteren van doelgericht verwijzingsverkeer.
U kunt Linkbuilding die werkt niet negeren, en u moet ervoor zorgen dat u tactieken uitrolt die u een concurrentievoordeel opleveren, iets wat we u in deze gids zullen laten zien hoe u dat kunt doen.
Wat zijn de belangrijkste elementen van een succesvolle Link Building Strategie?
Er komt meer kijken bij Linkbuilding die werkt dan het misschien lijkt, en niet alleen in termen van de complexiteit van de tactieken die de beste resultaten en impact opleveren.
Bij het plannen van een linkbuildingstrategie moet u onthouden dat niet alle links gelijk zijn en dat er sleutelelementen zijn die het succes bevorderen.
U moet niet blindelings links bouwen.
Daarmee bedoelen we dat u moet weten hoe een goede link er voor u uitziet en volledig moet begrijpen dat hoe meer moeite u doet om de juiste links te krijgen, hoe beter de impact zal zijn die u zult zien.
Hier zijn enkele van de belangrijkste onderdelen die u nodig hebt om zich te concentreren op die deel uitmaken van een grote link building strategie om u te helpen begrijpen wat een grote link profiel eruit ziet.
1. Contextuele links
Links op een pagina die meer kans hebben om te worden geklikt zijn meestal degenen die de meeste waarde hebben en kunnen de grootste impact hebben op rankings en de manier waarop Google de waarde van een link meet is met PageRank, en zijn ‘redelijke surfer model’ ouder geeft aan dat verschillende kenmerken geassocieerd met links veranderen hoe dit stroomt.
Bill Slawski legt dit uit als:
Als een link in het belangrijkste inhoudsgebied van een pagina staat, een lettertype en kleur gebruikt die hem zouden kunnen doen opvallen, en tekst gebruikt die het iets waarschijnlijker maakt dat iemand erop zou klikken, dan zou hij een behoorlijke hoeveelheid PageRank kunnen doorgeven. Aan de andere kant, als het kenmerken combineert die het minder waarschijnlijk maken dat er op geklikt wordt, zoals in de voettekst van een pagina, in dezelfde kleur tekst als de rest van de tekst op die pagina, en hetzelfde lettertype, en ankertekst gebruikt die mensen niet interesseert, kan het niet veel PageRank doorgeven.
Contextuele links, die bijvoorbeeld in de inhoud van een webpagina worden geplaatst in plaats van in de voettekst of zijbalk, zijn meestal links van hogere kwaliteit en vormen de sleutel tot een succesvolle strategie.
2. Een hoog percentage ‘gevolgde’ links
Niet alle links geven PageRank door en hebben invloed op de rankings van een site.
Links kunnen verschillende attributen hebben, waarvan de belangrijkste nofollow, gesponsorde en UGC links zijn.
Links met een rel=”nofollow”-attribuut geven aan dat Google ze niet mag crawlen en dat ze de twee sites niet aan elkaar mogen koppelen vanuit het oogpunt van ranking.
Rel=”gesponsord” attributen geven aan dat er voor een link betaald is (en dat deze daarom geen PageRank zou moeten krijgen).
Rel=”UGC” geeft links aan die afkomstig zijn van door gebruikers gegenereerde inhoud zoals forums en commentaren en geeft aan dat deze links niet redactioneel geplaatst zijn en manipulatief kunnen zijn.
Als een link een “gevolgde” link wordt genoemd (of soms een “dofollow” link – ook al is dit technisch gezien niet de juiste terminologie), betekent dit dat er geen attributen aanwezig zijn die verhinderen dat PageRank wordt doorgegeven en een goed linkprofiel zou hier een hoog percentage van moeten bevatten, zolang ze maar van kwaliteitsbronnen afkomstig zijn.
3. Redactioneel geplaatste links
Redactioneel geplaatste links zijn simpelweg links die bestaan omdat een derde partij de beslissing heeft genomen om een link van hun website naar de jouwe toe te voegen, in plaats van vanwege betaling, een andere stimulans, of dat jij degene was die verantwoordelijk was voor het plaatsen van de link en dit deed om je rankings te verhogen.
De meest effectieve links zijn redactioneel geplaatst, en Google zelf benadrukt in hun richtlijnen dat links die niet onder deze categorisatie vallen als onnatuurlijk kunnen worden beschouwd.
4. Een focus op links van unieke verwijzende domeinen
Een goed linkprofiel ziet links die afkomstig zijn van een groter aantal unieke verwijzende domeinen in plaats van steeds weer dezelfde paar.
Een succesvolle strategie moet altijd de nadruk leggen op tactieken die ervoor zorgen dat een linkbuildingcampagne links oplevert van nieuwe domeinen die nog nooit gelinkt hebben om het aantal unieke linkdomeinen te verhogen.
5. Een sterke actuele relevantie
Links moeten afkomstig zijn van websites en inhoud die nauw verband houden met het onderwerp van uw eigen site, en dit is nog een goed voorbeeld van hoe u ervoor kunt zorgen dat u niet zomaar links bouwt, maar wel de juiste.
Vergeet niet dat links oorspronkelijk op het web bestonden om een gebruiker van pagina A naar pagina B te navigeren, en waarom zou een link je dan naar iets leiden dat niet aan het onderwerp gerelateerd is?
Dat is toch niet logisch? Dus zorg ervoor dat deze houding te volgen met uw link building inspanningen.
Een goede manier om jezelf in deze mindset te krijgen is, bij het prospecteren van linkmogelijkheden, je af te vragen of je er nog steeds naar zou streven als Google niet bestond of links gebruikte als onderdeel van zijn algoritme.
Als het antwoord ja is, misschien omdat je zou verwachten dat het kwaliteit verwijzend verkeer te sturen of te helpen om uw merk bekendheid of autoriteit te verhogen – dit betekent meestal dat het van een actueel gerelateerde website waar uw doelgroep hangt online.
Als u nee antwoordt, is dat een goede indicatie dat de link niet relevant is voor uw bedrijf.
6. Een natuurlijke mix van ankertekst
Anchor-tekst is de tekst die gebruikt wordt om van de ene pagina naar de andere te linken.
Wanneer u naar een website linkt, verwijst u natuurlijk naar de merknaam, de titel van het artikel, of misschien gebruikt u gewoon ‘klik hier’ of iets dergelijks.
Google’s algoritme gebruikt ankertekst als een indicatie van waar een pagina over gaat en kan daarom de ranking beïnvloeden.
Google’s richtlijnen stellen echter duidelijk dat geoptimaliseerde ankertekst (met gebruik van uw belangrijkste doelzoekwoorden of commerciële termen) een schending van hun richtlijnen is, en overmatig gebruik hiervan draagt bij aan zowel handmatige acties als algoritmische filters die worden toegepast.
Uw linkprofiel moet een natuurlijke mix bevatten, zonder duidelijke pieken van links met geoptimaliseerde ankertekst.
White Hat vs. Black Hat vs. Grey Hat Link Building
Als u nieuw bent bij SEO en, meer specifiek, linkbuilding, bent u misschien verwijzingen tegengekomen naar black hat, grey hat, en black hat tactieken.
Deze moeten worden aangepakt, hoewel we zullen kijken naar een aantal van deze benaderingen in meer diepte verder in deze gids.
Heel eenvoudig, white hat SEO maakt gebruik van tactieken die strikt in overeenstemming zijn met Google’s Webmaster richtlijnen en een ethische benadering om topposities te verdienen. Het legt een sterke nadruk op het optimaliseren voor een menselijk publiek en wordt gezien als een lange-termijn benadering om duurzame zichtbaarheid in de zoekmachines te verdienen.
Aan de andere kant, black hat SEO gebruikt degenen die deze richtlijnen schenden en proberen om een site hoger te rangschikken met manipulatieve tactieken, meestal op zoek naar snelle winsten te behalen.
Grey hat SEO zit ergens in het midden, met behulp van tactieken die kunnen worden gezien als manipulatief en zijn riskanter dan white hat tactieken, maar zijn niet zo duidelijk een schending van Google’s voorwaarden dan black hat.
Google heeft een webspam-team in dienst dat er vooral voor moet zorgen dat websites die gebruik maken van black hat-tactieken niet in de rankings terechtkomen.
Giftige links: De potentiële negatieve impact van de verkeerde strategie
Als je de verkeerde links bouwt en riskante black hat tactieken gebruikt, loop je het risico giftige links in je backlink profiel te hebben die een negatieve invloed kunnen hebben op je rankings en organisch verkeer.
We hebben dit in detail onderzocht in onze gids voor het uitvoeren van een backlink analyse en het vinden van giftige backlinks, en dit komt als zeer aanbevolen lectuur.
Maar je moet je ervan bewust zijn dat het gebruik van de verkeerde tactiek om links op te bouwen desastreuze gevolgen kan hebben.
Dingen om in gedachten te houden:
Als Google vaststelt dat u links bouwt die in strijd zijn met de Webmasterrichtlijnen, kan uw site worden getroffen door een handmatige actie of door een algoritmisch filter (waarschijnlijk Google Penguin), die er beide voor kunnen zorgen dat uw site in de rankings daalt.
Het is niet ongebruikelijk dat het maanden of zelfs jaren duurt om van zo’n negatieve impact te herstellen.
Tijd om te herstellen is een ding om bewust van te zijn bij het balanceren van lage inspanning, high-risk tactiek met degenen die een lager risico, maar vereisen een hogere investering in inspanning.
De meest succesvolle strategieën leveren aanhoudend succes op, en u moet tactieken gebruiken die uw harde werk niet door een webspamfilter zullen zien worden beïnvloed of door een handmatige controle in de fout zullen gaan.
Link Building strategieën die u moet kennen in 2021
Om de juiste links te bouwen die daadwerkelijk een positieve invloed hebben op uw organische rankings en verkeer, moet u ervoor zorgen dat u de juiste strategie gebruikt.
Maar eerst moet je duidelijk zijn over het verschil tussen strategieën en tactieken en elk van deze onderzoeken.
Strategie = wat je gaat doen.
Tactiek = hoe je het gaat doen.
Toegepast op linkbuilding, verschillende strategieën balanceren meestal verschillende niveaus van inspanning en middelen met de potentiële beloningen en opbrengsten (dat wil zeggen, hoe moeilijker een tactiek te implementeren is, hoe betere resultaten u zult zien omdat het moeilijker is voor concurrenten om hetzelfde te doen), evenals de mate van risico rond ofwel algoritmische of handmatige acties ondernomen door Google.